Osaavasta työvoimasta on huutava pula ja tuleva taantuma ei suurelti asiaan vaikuta. Kuorma-autonkuljettajat, sairaanhoitajat, lastentarhanopettajat, lääkärit, koodarit, psykologit… Moni saattaa miettiä, miksi meillä on niin paljon työttömiä, vaikka työpaikkoja on tarjolla runsaasti. Työpaikat useasti keskittyvät tiettyihin maantieteellisiin sijainteihin. Työntekijät saattavat silti asua aivan muualla.
“Työn perässä muuttaminen onnistuu yleisesti ottaen todella kömpelösti. Ei ole helppoa lähteä toiseen kaupunkiin asumaan, jos asuu omassa talossa tutuilla mailla, oman lähipiirin ympäröimänä. Työttömänä oleminen ei ole kivaa tai helppoa, mutta moni tyytyy kohtaloonsa. Nuoret aikuiset voivat muuttaa matalammalla kynnyksellä, mutta perheellisen henkilön on todella vaikea lähteä kotikonnuilta”, toteaa Resulton toimitusjohtaja Ari Kunelius.
Kuneliuksen mukaan vanha totuus on kuitenkin se, että missä on eniten työttömyyttä, sinne syntyy ajan kanssa eniten töitä tarjolle. Hän muistuttaa myös, että tietyissä positioissa etätyömahdollisuuksia voisi monipuolistaa, jotta kaupungista toiseen muuttaminen ei olisi välttämätöntä.
Työnantajamielikuvan luominen ilmiönä
Eri kanavista viestitään monin eri tavoin, miten työnantajamielikuvaa voi parantaa tai muuttaa. Yritykset haluavat tarjota houkuttelevan paikan työskennellä, kun monista ammattilaisista on suuri pula. Työnantajamielikuvan oikeanlainen luominen asettaa monenlaisia paineita. Työntekijällä on varaa valita. Perinteiset roolit ovat monella alalla kääntyneet nurinpäin, ja työntekijällä on varaa sanella ehtoja ja toiveita työnantajalle, eikä automaattisesti päinvastoin.
“Monet yritykset ajattelevat, että satsataan työnantajamielikuvaan viestinnällisellä panostuksella. Loppujen lopuksi kannattaa eniten panostaa omaan sisäiseen tekemiseen. Hyvässä ympäristössä ja ilmapiirissä fiilistelevät tyytyväiset työntekijät kyllä suosittelevat oman yrityksensä toimintaa ja sana kiirii. Yritysten tulisi panostaa olemassa olevaan työyhteisöön ja tehdä siitä timanttinen”, Kunelius painottaa.
Työvoimapulan ilmiöllä on myös kääntöpuolensa, ja joillakin aloilla on osaajien selkeää ylitarjontaa. Resulton tehtävänä on mahdollistaa rekrytoivalle yritykselle paras mahdollinen kumppani, joka osaa löytää tarvittaessa suuresta joukosta hiomattoman timantin, kapealta toimialalta kiinnostuneen asiantuntijan tai työvoimapulasta kärsivien alojen huipputekijät.
Resulto löytää parhaan kumppanin myös ulkoistamista, ulkomaalaista työvoimaa tarvitsevien, henkilöstövuokrausta koskevien tai ylimmän johdon palveluihin liittyvien tarpeiden osalta, unohtamatta muutosturvaa, myynnin konsultointia tai interim-tarpeita.
Resultolle on sydämen asia löytää asiakkaan tarpeisiin intohimolla suhtautuva oikean hintainen kumppani, joka toimii todellisella palveluasenteella. Jokainen palveluntuottaja on osoittanut Resultolle vaikuttavat asiakasnäyttönsä ja vastaa takuuvarmasti annettuihin odotuksiin.
Ota yhteyttä, niin Resulto etsii tarpeisiisi parhaimman HR-palveluntuottajan veloituksetta.